KLIF, (2021) 14×20CM. SUCHA IGŁA 5/8. PRACA OPRAWIONA W PASSPARTOU. WYMIARY CALKOWITE 24×30CM
GDAŃSK, DWÓR ARTUSA, 20×14CM. SUCHA IGŁA 9/10. PRACA OPRAWIONA W PASSPARTOU. WYMIARY CALKOWITE 30×24CM.
GDAŃSK I ,(2020) WYMIARY 23×17CM. SUCHA IGŁA 8/10 PRACA OPRAWIONA W PASSPARTOU. WYMIARY CALKOWITE 35×28CM.
RYBA W GDAŃSKU, (2020) WYMIARY 20×28Cm. SUCHA IGŁA 5/5 PRACA OPRAWIONA W PASSPARTOU. WYMIARY CALKOWITE 30×40CM
PTASIE IMPRESJE, . MIDE AND SECK XI (2021) SUCHA IGŁA 6/12
PTASIA IMPRESJA. CHOWANY VIII (2021) 20×14CM. SUCHA IGŁA 9/10
Technika suchej igły
W pracy grafika parającego się tą odmianą suchorytu zawsze tkwi pewna doza tajemniczości. Technika suchej igły, jako jedna z najstarszych metod akwaforty, jest przecież ściśle związani z tradycyjną ideą rzemieślnika - rękodzielnika. O ile każda technika wymaga umiejętności i wymaga od autora poszanowania materiałów i samego procesu, zawsze istnieje element przypadku. Jednak w przeciwieństwie do grawerowania i akwatinty, trawienie suchą igłą jest w pewnym sensie bezpieczniejsze. Bez użycia kwasu, grafik jest w stanie stworzyć obrazy, które są dość podobne w stylu do obrazów tworzonych przez grawerowanie. Dzięki bezpośredniemu nanoszeniu na wypolerowanej płycie miedzianej, cynkowej lub mosiężnej, uzyskuje się linię nie tak ostrą i wykończoną jak w przypadku innych metod druku wklęsłego, ale dla artystów często ważniejszy jest właśnie ten nieco niedopowiedziany efekt końcowy. Odbitki kojarzyć się mogą ze szkicami ołówkiem.
Na czym polega sama technika?
Dany obraz jest wycinany na płycie lub matrycy za pomocą ostrej igły z ostrym metalowym lub diamentowym ostrzem, bez użycia kwasu. Owa igła pozostawia na materiale rowek oraz wiórek metalowy, który zatrzymuje farbę. W sumie cały ten proces przypomina nieco używanie pióra bez atramentu. Następnie dzieło takie jest tuszowane i czyszczone, pozostawiając tusz tylko w szczelinach. Reszta należy już od siły nacisku prasy drukarskiej, za pomocą której obraz jest przenoszony na papier.
Kilka słów o autorze
Galeria PS z Gdyni ma zaszczyt zaprezentować prace Agaty Perzyńskiej, młodej i zdolnej artystki z Trójmiasta. Z wykształcenia jest historykiem sztuki, z zamiłowania graficzką posługującą się tradycyjną techniką suchej igły. W jej pracach dominują motywy związane z Gdańskiem oraz Sopotem, a artystka umiejętnie wplata w swoje grafiki elementy nawiązujące do konwencji surrealistycznej oraz realizmu magicznego. Prezentowana i dostępna w naszej Galerii "Ryba w Gdańsku" czy prace z cyklu "ptasie impresje" dobrze charakteryzują jej śmiały, a zarazem urzekający delikatnością styl. Wszystko ocieka ową niedopowiedzianą tajemnicą, właściwą dla dawnych mistrzów suchorytu. Pani Agata doczekała się do tej pory kilku wernisaży dedykowanych swojej sztuce, jest również laureatką liczących się konkursów. Warto zaznaczyć, że artystka jest obecna także w mediach społecznościowych, gdzie prezentuje swoje najnowsze prace.